יום שני, 13 ביולי 2009

ויקי - כלי חדש ללמידה והוראה

מודה - לא התחברתי לויקי מיד, כאשר הוצג בפנינו בסמסטר הראשון. הכרתי את ויקיפדיה, אבל לא חשבתי שניתן לנצל את הפלטפורמה של ויקי למטרות למידה.
ככל שאני מתעמקת במטלת הויקי שקיבלנו אני דווקא מתחילה להבין את היתרונות שלו.
פלטפורמת ויקי מאפשרת:
ליצור
לערוך
לתרום

הכיצד? ראו בסרט.


3 תגובות:

  1. ויקי גם לשימוש יומיומי, לא לצרכים אקדמיים ולא ללמידה בכלל, אני מודה שלא חשבתי על זה, רעיון מדהים לדעתי.
    חני.

    השבמחק
  2. זה נפלא שויקי מאפשר "ליצור, לערוך, ולתרום"
    אך השאלה שאנו - העוסקים בהוראה צריכים לשאול את עצמנו היא:
    במה זה מקדם את התלמידים שלנו? מה היתרונות של זה על פני הלמידה המסורתית?
    אם ניקח למשל את הטקסונומיה של בלום כנקודת התיחסות, נשאל את עצמנו: האם ויקי מאפשר לנו לפתח אצל התלמידים שלנו מיומנויות חשיבה מסדר גבוה יותר?
    האם זה שווה את הטירחה, הזמן והמאמץ הנוסף (בהשוואה למטלת נייר?)
    אני אישית אוהבת טכנולוגיה אבל לעיתים ה-"מגניבות" שבה מסנוורת - אנחנו מאבדים ראיה של המטרות הפדגוגיות.
    אני מציעה שכשנתייחס לטכנולוגיה מסויימת, נעשה זאת בהקשר של תחום דעת מסויים או מטרה לימודית מסויימת - אז נהיה יותר ממוקדים ואז לא ניפול בפח של פיתוח לומדות וכדו' שמעבר לצבע ולצליל, אין בהם יתרון על מקבילותיהן - חוברות העבודה
    שבוע טוב!

    השבמחק
  3. שלום לך,
    תודה על ההתייחסות לפוסט שלי. אני לא מכירה אותך ואינני יודעת אם תכנסי שוב לקרא את התגובה שלי, אבל אני חייבת אותה לעצמי בראש וראשונה.

    על פי המלצתך להתמקד בכלי מסוים, ובכל מקרה, הפוסט שלי דן בוויקי.

    א. אנשי הפרדיגמה הקוגניטיבית ללמידה מתחו ביקורת על הטקסונומיה של בלום. אחד ההיבטים שהם ביקרו קשור לבניית למידה לפי מטרות הניתנות לצפייה ומדידה. המבקרים טענו שיש מטרות שלא ניתנות למדידה פשוטה, כמו כישורי שיחה (תקשורת) או שיתוף פעולה. בפעילות נכונה בוויקי אנו משפרים כישורי תקשורת ומלמדים שיתוף פעולה.
    היקף השימוש בטקסונומיה של בלום בשנים אחרונות ירד מאוד בעקבות תפיסות חדשות לגבי חשיבה והבנה בלמידה, כמו התיאוריה הקונסטרוקטיביסטית של הלמידה (אפש למצא חומר קריאה אצל נירה חטיבה – תהליכי הוראה בכיתה).

    ב. אבל גם אם נחזור לטקסונומיה של בלום: מה לא מספיק ב"ליצור"? זה לא מעט בכלל – "ליצור". לפי הטקסונומיה של בלום זוהי רמת סינתזה- רמה חמישית ולפני אחרונה ברמות חשיבה.
    ג. אני נמצאת עכשיו בחוויה של יצירת ערך לויקי ומוכרחה להגיד שאני בתהליך למידה משמעותית.
    בקשר ללומדות של צבע וצליל אני מסכימה איתך – כמו כל דבר, גם הטכנולוגיה צריכה להיות טובה וגם המורים צריכים לדעת לנצל אותה בצורה נכונה.
    דעתי ברורה: הוראה מחוברות בלבד זה עבר – אנו חייבים להתאים את ההוראה ללומד 2.0.

    רינה

    השבמחק