יום שבת, 14 בנובמבר 2009

טלפון נייד – אויב או אוהב


בשיטוטים ברשת (ניסיון נואש לזיז את עבודת הסמינר ממקומה) נתקלתי בכתבה מעניינת. נדלקתי - הנושא מאוד קרוב לליבי בתור "מורה עדיין פרונטאלית". אני מרגישה שקם לי מתחרה, נכון יותר, אויב אמיתי בכיתה – הטלפון הנייד. התלמידים מתעסקים איתו כל הזמן: שולחים SMS, משחקים וגולשים ואפילו עונים לשיחות נכנסות. המלחמה על תשומת הלב של התלמידים כאשר הנייד בידיהם - אבודה.
מה עושים?
ואז אני נתקלת בכתבה על פיתוח ישראלי לניצול טלפונים סלולריים צורכי למידה.
"המעבדה למתמטיקה בסלולרי" ה- math4mobile, פותחה על ידי פרופ' מיכל ירושלמי מאוניברסיטת חיפה. התוכנה מותקנת בטלפונים הניידים והופכת אותם למחשבים ניידים קטנים, המסוגלים לבצע שורה של יישומים מתמטיים ברמות שונות. התוכנה מאפשרת מגוון של יישומים: גרפים, שרטוטים, פתרון משוואות, חישוב נגזרות ועוד.
לדברי המפתחים, השימוש בטלפונים הניידים מאפשר למידה בקבוצה: ניתן לשלוח את הגרפים והנוסחאות דרך ה SMS ולשתף חברים בתהליך הלמידה.
פרופ' ירושלמי מאמינה שצריך ללמוד מתמטיקה בצורה יוצרת, ולא דרך שינון נוסחאות בעל פה. לדבריה, הבעיה נעוצה בכך שמעבדה למתמטיקה הייתה אפשרית עד כה רק דרך המחשב והזמינות של מחשבים בבתי הספר היא נמוכה. באמצעות טלפון נייד ניתן להפעיל את היישומים בכל מקום: בחצר, בכיתה או בדרך הביתה.
אתר הפרויקט : http://www.math4mobile.com/ , בו ניתן להוריד את התוכנה ולקבל הנחיה פדגוגית.
אני אציג את הרעיון בישיבת הצוות בבית הספר. נבדוק אפשרות למימוש הרעיון, שהוא ענק בעיני!
סוף למלחמת המורה בנייד?
צפו בסרטון המצורף, 1.34 דקות.

4 תגובות:

  1. היי רינה
    חידוש מעניין שבהחלט שווה בדיקה, אחרי הכל אנו מחפשים כל העת אמצעים מעוררי עניין ומוטיבציה ללמידה. רוב התלמידים אם לא כולם נגישים כיום לטלפונים ניידים, כך שעל פניו מכשול הנגישות הוסר. ייחד עם זאת צריך לבחון כיצד תוחמים גבולות על מנת שהשימוש יעשה לשם למידה בלבד בזמן השיעור.

    תהני מהאפשרות המרעננת של חידושים וחדשנות.
    דורית

    השבמחק
  2. לדורית: תודה.
    כמו שאת אומרת, החידוש מרענן, אבל דורש חשיבה לפני שמכניסים אותו לכיתה. יש עוד אספקט - אני צריכה להכיר את הכלי קצת לפני התלמידים.
    אם אכניס לכיתה, אדווח.
    רינה

    השבמחק
  3. בהמשך להערה של דורית, אם תצליחי למצוא את הנוסחה ליישם את הסלולארי ללמידה מבלי שישמש לתקשורת שאינה רלוונטית, תוכלי להרוויח דבר נוסף: למידה מעבר לשעות הכיתה. נראה לי שהחדשנות תעודד את התלמידים "להשוויץ" ולהתנסות ביישום החדש גם מעבר ללימודים.
    בעיה אחרת שכדאי לשקול היא פערים חברתיים. האם לכל התלמידים יש מכשיר תומך גרפיקה ויישומים נדרשים? מה המשמעות שרק חלק מהתלמידים יפעיל את הסלולארי?
    כמו כל דבר חדש, יש לא מעט שאלות ואתגרים, אבל בהחלט כדאי לדון בנושא כי למידה בכלים "של התלמידים" בעלת פוטנציאל גבוה לעומת למידה בכלים "של פעם".

    השבמחק
  4. לדפנה:
    אני מסכימה איתך לגמרי בענין הפערים החברתיים המתבטאים בסוגי המכשירים הסולריים שבידי התלמידים. התחושה שלי היא שהתלמידים מחזיקים בדור מתקדם של ה"נשק" הזה, ולמורים יש מכשירים צנועים יותר. אנסה לבדוק.
    תודה על תגובתך, היא מאוד רלוונטית.

    השבמחק