יום שני, 10 באוגוסט 2009

בזכות "דפקט הפרפר"

הנה מה שקורה כשאינני לחוצה בזמן. אני מחפשת חומרים לבניית תוכנית לימודים במתמטיקה ומוצאת את עצמי אחרי כמה קליקים קוראת מחקר מפוברק על השפעת המילה "פיצה" בכותרת הפוסט על מספר הכניסות לבלוג.

לכל הדעות זהו "דפקט הפרפר" במיטבו, כפי שתואר על ידי גבי סלומון בספרו "טכנולוגיה וחינוך בעידן המידע". דפקט הפרפר היא תופעת שיטוט אסוציאטיבי וקופצני, כאשר הקשרים בין פריטי המידע רופפים . זו שוטטות, ללא העמקה בעניין זה או אחר. "דפקט הפרפר" מלווה, בדרך כלל, חיפוש פריטים סתמי הנובע מגירויים חיצוניים ומאפיין התנהגות של ילדים. לדברי סלומון בחיפוש ממוקד ובוגר, מודרך מטרה, זה לא קורה.

אני אוזרת אומץ להגיד: אני מסכימה עם ההגדרה של סלומון, אבל עם הסתייגויות. כאשר גולשים באתר למודי או בתוך עצם למידה והוא משופע קישורים שעלולים להסיט מלמידה – יש סכנה של "דפקט הפרפר". כאשר מבצעים חיפוש באינטרנט, בוגרים וממוקדים ככל שנהיה קשה מאוד להימנע מ"דפקט הפרפר".

אני נתקלת באתרים מעניינים, בבלוגים מצוינים ובמאמרים עמוקים, בדרך כלל, במקרה – תוך אותו שיטוט חסר האחריות, המובל על ידי "גירויים חיצוניים". כך פגשתי בלוגרים מעניינים, העוסקים בתחום טכנולוגית ידע , או כותבים מוכשרים ומסקרנים שכיף לקרוא את פרי עתם. אני לומדת מהם דברים, לא תמיד את אלה שחיפשתי. אני טוענת ש"הדפקט" עשוי להיות מועיל.

ועכשיו המבחן: אני מפתה אתכם לקרא את הפוסט מחקר חדש מגלה כי פיצה טובה לעסקים בבלוג של דובי קננגיסר. ממולץ לקרא גם את התגובות.

נראה אם תעמדו בפיתוי.

4 תגובות:

  1. למה מפוברק? כל מילה שם אמת.

    השבמחק
  2. הי רינה,
    את מחזקת את תחושתי בקשר ל"דפקט הפרפר"...
    לא פעם ולא פעמים אני מוצאת את עצמי "קופצת" עם הקישורים לכוונים אחרים שמעניינים אותי ו"שוקעת" שם. האם אני לא לומדת?...

    אם זאת נראה לי שעצם המודעות ל"דפקט הפרפר" והימנעות ממנו במסגרת האפשר מביאות לקריאה מכוונת סביב הנושא המרכזי. המודעות הזאת והעמידה בתנאים שקורה "בוגר" בונה לעצמו ומסוגל לעמוד בהם, מביאות להעמקה ומבדילות אותו מה"פרפר" הצעיר.

    השבמחק
  3. לדובי: ברצינות? יתכן שתגיות "רוח שטות" ו"דברים אדיוטיים" גרמו לי להתייחס למחקר שערכת לא בכבוד הראוי לו. מתנצלת!
    מעריצה שלך, רינה
    לאינה: את צודקת - המודעות לתופעה עוזרת!רינה

    השבמחק
  4. השקר היחיד הוא שביצעתי חקר תוכן של התקשורת הישראלית באותו הזמן. כל שאר הנתונים והניתוחים מבוססים על הסטטיסטיקות של הבלוג שלי.
    זה, כמובן, לא משנה את זה שמדובר ברוח שטות ובדברים אדיוטיים.

    השבמחק